نقص وزنها 11 كيلو في 40 يوم

بقلم: سلمى الحداد

باقي من الزمن ٤ساعات ونص على اتمام ٤٠يوم .. احم احم .. انا خسيت11 كيلو و من غير ما احس باي حاجه خالص و ده مفاجأه في حد ذاتها .. الحاجه اللي خلتني مصره عل الدايت ده هي كلمه مصطفي حلمي (وقت ما تحب تاكل كل)اللي كتابها ف البوست بتاع اول السنه لاني بحب الاكل جدا طبعا اي ان كان نوعه المهم اني هاكل و كمان المكسرات والشيكولاته الدارك و عصير القصب كنت طايره من الفرح ....
لكن نيجي للصدمه اللي كانت جوه المطبخ بجد بجد لاقت نفسي في البدايه مش عارفه هاكل ايه طيب كل حاجه موجوده ممنوعه .. لدرجه اني خلاص قولت ده صعب اوي فعلا اني اكون فيجان و بصيت لجسمي و قولت منا حلوه اهه و مافيش امراض ولا حاجه ومش طخينه اوي يعني ...

طلعت من المطبخ لاقيت نفسي ببص ف المرايه عل شكل جسمي المليان و نفسي اللي لو جريت ١٠٠متر و لاقيتني بفكر ف صحتي بجد ووقت مذاكرتي اللي كله خمول و مافيش تركيز اصلا بجد كان نشاطي زي نشاط ست كبيره عندها ٧٠ سنه ممكن لو عطشت اكسل اجيب لنفسي كوبايه المايه فكرت فشكل حياتي بعدين مش وزني بس و بقول ده انا لسه ٢٠ سنه اومال كمان ١٠ سنين هكون ازاي .. كل الافكار دي كانت في ٣٠ثانية و بعدين استحملت وعصرت عل نفسي لمونه اه والله كنت ماسكه نص لمونه في اول وجبه ف الPBD اخد لقمه و بعدين اعصر عصره لمونه عشان ابلعها .. عانيت والله واحرق الاكل و اكل اعمله و ميعجبنيش ويترمي .....إلخ

لكن بعد اسبوع من البدايه لاقتني بعمل اكل حلو بيعجبني جدا وحاجات بتشبع وبقيت ألذ من الاكل العادي اللي كنت متعوده عليه .. و لحد كام يوم كده مديت ايدي عل طبيخ ماما وكلت معلقه منه .. استغربت اني متضايقتش من طعمه ولسه بحسه لذيذ بالرغم من ان في ناس بيقولو انهم مش بيطيقوا الاكل .. اشمعنا انا ؟؟!
امبارح بقا حصلت المعجزه .. و دوقت اكل ماما وتفيته بسرعه جدا لانه كان مالح زي مايه البحر .. قولتلها يا ماما الملح كتير اوي .. ولما هي داقته قالتلي ده عاوز ملح لسه ...
انا كده تعافيت يا اهل PBD
انا فخوره بنفسي جداااا